Kontaktbedrageri rammer borgere i Præstø og omegn

dato

Fredag eftermiddag blev fire borgere i Vordingborg, Præstø og Næstved udsat for kontaktbedragerier. I tre af tilfældene gennemskuede borgerne bedragerierne og undgik at udlevere værdier, kort eller koder. En af borgerne truede med at tilkalde politiet, hvilket fik den kvindelige bedrager til hurtigt at forsvinde.

Fremgangsmåden for bedrageriet involverer en mand, der ringer og udgiver sig for at være fra "banken", og advarer om sære transaktioner, hvilket skaber et påskud for at få udleveret betalingskort. Et såkaldt "bankbud" dukker derefter op for at hente kortet og nogle gange pinkoden. Bedragerne tilbyder også at tage kontanter og andre værdier med i sikkerhed, hvorefter der hæves kontanter i forskellige hæveautomater.

Politiet opfordrer til skepsis over for ukendte personer, der udgiver sig for at være fra banken eller myndigheder. Især ældre mennesker er ofte mål for denne type bedrageri. Det anbefales at afbryde samtalen og kontakte yngre pårørende for hjælp. Man bør tale med ældre familiemedlemmer om ikke at udlevere personlige oplysninger, koder eller betalingskort.

Det er muligt at få et udeladt telefonnummer for at undgå svindlere. Banker og myndigheder beder aldrig uopfordret om pengeoverførsler eller personlige oplysninger og kommer ikke uopfordret til din bopæl for at hente kort eller spørge om, hvornår du er hjemme. Man bør straks afbryde samtalen og lave et kontrolopkald til hovedtelefonnummeret eller politiets servicecenter på tlf. 1-1-4. Yderligere information kan findes på Sikker Digitals hjemmeside.

Kilde: Sydsjællands og Lolland-Falsters Politi