Ældre i Præstø ramt af telefonbedrageri: Svindlere udgiver sig for at være fra banken

Profilbillede
dato

I går blev flere ældre igen udsat for telefonbedrageri i vores politikreds. En mand ringede til de ældre og udgav sig for at være fra deres bank.

Han påstod, at der var problemer med deres bankkonto, og at "banken" derfor havde brug for både deres hævekort og pinkode. Kort tid efter blev kort og pinkode afhentet på deres adresse af et bud fra "banken". Nogle gange blev de også bedt om at aflevere smykker til "boksen".

Senere blev der hævet kontanter fra de ældres konto. Dette er et scenarie, der har gentaget sig i mange anmeldelser til politiet på det seneste.

I går blev tre borgere fra Maribo, Søllested og Præstø ramt.

Disse hændelser er desværre ikke unikke, og svindlerne kan være svære at gennemskue. Derfor opfordrer politiet pårørende til ældre til at tale med dem om, hvad de skal gøre, hvis de modtager et lignende opkald.

Et godt råd er at lægge på og ringe til yngre pårørende for rådgivning.

Husk, at hverken banken, politiet, kommunen eller andre myndigheder ringer og beder om betalingskort, MitID, pin-koder eller lignende - og de kommer bestemt ikke hjem til dig for at hente dit kort. Giv aldrig dit kort eller koder ud.

Afslut straks samtalen og ring til bankens hovednummer eller politiets servicecenter på tlf. 1-1-4. Du kan finde mere information på Sikker Digitals hjemmeside.

Kilde: Politiets Døgnrapport