Ældre borgere udsat for bedrageri i Skælskør og Præstø

dato

Onsdag blev to ældre borgere udsat for bedrageri i henholdsvis Skælskør og Præstø. Den første hændelse involverede en 92-årig mand fra Skælskør, som blev kontaktet af en person, der udgav sig for at være bankmand fra Nordea. Bankmanden hævdede, at banken var i færd med at kontrollere kundernes dankort og kontanter. En "medarbejder" fra banken kom forbi og fik udleveret betalingskort, pinkode og et kontant beløb. Senere blev der hævet et kontant beløb på kortet, inden det blev spærret.

En lignende hændelse fandt sted onsdag eftermiddag, hvor en 88-årig kvinde fra Præstø blev kontaktet af personer, der også udgav sig for at være fra Nordea. De påstod, at der havde været mange tilfælde af tyveri i Præstø. En ansat kom senere forbi og slap afsted med både betalingskort og nogle smykker. Også her blev der hævet et kontant beløb, før kontoen blev spærret.

Politiet efterforsker begge anmeldelser som bedrageri og opfordrer pårørende til ældre og andre mindre rutinerede internetbrugere til at tage en snak med dem om, hvad de skal gøre, hvis de får et opkald som beskrevet. Et godt råd er at afbryde samtalen og ringe til sine yngre pårørende, som kan hjælpe.

Hverken banken, politiet, kommunen eller andre myndigheder ringer og efterspørger betalingskort, MitID, pin-koder eller lignende. Myndighederne kommer heller ikke ud til din bopæl for at hente dit kort. Udlever aldrig kort eller koder. Afbryd straks samtalen og lav et kontrolopkald til bankens hovedtelefonnummer eller til politiets servicecenter på tlf. 1-1-4.

For mere information kan man besøge Sikker Digitals hjemmeside.

Kilde: Politiets Døgnrapport