Tirsdag formiddag blev en 93-årig kvinde fra Præstø udsat for et forsøg på bedrageri, da en person, der udgav sig for at være "Kirsten" fra Nordea, ringede til hende. "Kirsten" informerede den ældre kvinde om, at der var blevet hævet 20.000 kroner fra hendes konto og fortalte, at en bankmedarbejder snarest ville hente hendes betalingskort.
Kort tid efter modtog kvinden besøg af en yngre mand, som fik udleveret hendes betalingskort samt pinkoden. Kvinden blev mistænksom og fik hurtigt spærret sin konto, hvorefter hun anmeldte hændelsen til politiet.
Politiet efterforsker nu sagen som bedrageri og opfordrer pårørende til ældre samt mindre rutinerede internetbrugere til at tage en snak om, hvad de skal gøre, hvis de oplever lignende opkald. Et centralt råd er at afbryde samtalen og kontakte en pårørende eller direkte ringe til bankens hovednummer eller politiets servicecenter på telefon 1-1-4 for at bekræfte opkaldets ægthed.
Det understreges, at banken, politiet, kommunen eller andre myndigheder aldrig vil kontakte borgere for at efterspørge betalingskort, MitID, pin-koder eller lignende, ligesom de heller ikke vil komme til en borgers bopæl for at hente kort. Borgere opfordres til aldrig at udlevere personlige oplysninger eller kort og i stedet afbryde samtalen og lave et kontrolopkald.
For yderligere information og rådgivning om digital sikkerhed henvises der til Sikker Digitals hjemmeside.